verzuring

Verzuring en je natuurlijke levensritme

Verse groenten, kruiden en verzuring van je lichaam.
Wat hebben die met elkaar te maken?

Nou heel veel.

Ik vond het zelf heel fijn om deze link te begrijpen, om te weten hoe ik verzuring bij mijzelf kon tegengaan. Want verzuring is één van de belangrijke oorzaken van fysieke ongemakken en ziekten vandaag de dag.

Je kunt er zelf iets aan doen.

Misschien vind je er wel een goed voornemen in voor dit nieuwe jaar….

Lieve groet,
Maria

Verzuring en je natuurlijke levensritme

Een tijdje geleden had ik last van erge pijn die ik niet kon plaatsen.

Het bleek een niersteentje te zijn.

Het eerste advies van een vriendin dat ik kreeg: zorg dat je voldoende drinkt (ik vergeet namelijk nog wel eens om genoeg te drinken) en probeer te ontgiften.

Die niersteen is gelukkig weg hoor (met behulp van veel drinken en wat antiniersteen kruiden). Maar het gaf me wel een aanleiding om verzuring verder te onderzoeken.

Je eet je zuur

Je hoort tegenwoordig veel over ontslakken, ontzuren, ontgiften, reinigingskuur, reinigingsthee.

We weten allemaal wel dat bepaalde voedingsstoffen niet goed voor ons zijn. Suikers bijvoorbeeld, te veel aan koffie, kant en klare maaltijden, etc.

Veel van het voedsel dat we vandaag de dag nuttigen is sterk verzurend voor ons lichaam.

Maar hoe zit dat nu eigenlijk met dat verzuren van het lichaam?

Ritme van het leven

Om verzuring en wat het met je lichaam doet, uit te leggen, refereer ik graag aan de denkwijze die Mellie Uyldert beschrijft in haar boek “Het Levensritme” (een aanrader trouwens!).

Alles in het leven heeft een ritme.

Dag en nacht, de jaargetijden, eb en vloed enz. Het lichaam en de functies van het lichaam gaan ook mee in het ritme van de aarde en de zon/maan.

In het lichaam komt net zoiets als eb en vloed langs. Het zijn tijden waarin bepaalde soorten stoffen (basische stoffen en zuren) het bloed en de weefsels in en uit gaan.

De verzuurde mens

Zuren en basis stoffen halen we uit ons eten en drinken.

Beide stoffen (zuren en bases) hebben we nodig voor ons metabolisme, onze stofwisseling.

In optimale toestand is ons lichaam licht basis, maar de meeste mensen vandaag de dag zijn sterk verzuurd. Een verkeerd voedingspatroon, weinig lichaamsbeweging en veel stress zijn belangrijke oorzaken hiervoor.

Deze onbalans – waarbij er een te veel aan urinezuur in het lichaam aanwezig is – is een voorname bron voor veel ziekten van de moderne mens.

Hoe gaat je lichaam om met zuren?

Normalerwijze verbinden zich zuren met basen. Ze neutraliseren elkaar dan.

Maar als er na een maaltijd niet voldoende bases stoffen in je lichaam zijn, krijg je een overschot aan zuren in je lichaam. Dan slaat het lichaam deze zuren tijdelijk op in de weefsels (bind- en vetweefsel).

Op momenten waarop je lichaam in “reinigingsstand” gaat, probeert het de opgeslagen zuren verder te neutraliseren.

De dag verloopt namelijk volgens een ritme

Dit is de interne klok waar je lichaam mee werkt:

  • Tussen 24.00-03.00 uur en 12.00-15.00 uur is het tijd voor RUST.
  • Tussen 03.00-06.00 uur en 15.00-18.00 uur is het tijd voor REINIGING.
  • Tussen 06.00-12.00 uur en 18.00-24.00 uur is het tijd voor OPBOUW.

In de tijd van reiniging, is het lichaam volop bezig om zichzelf weer schoon te maken en te ontdoen van de stoffen die niet goed zijn voor het lichaam.

Het lichaam probeert dan de aanwezige urinezuren, die uit de weefsels het bloed in stromen, te binden met aanwezige basisstoffen. Mochten er dan niet voldoende bases zijn, blijft er zuur over en probeert het lichaam dit kwijt te raken door de longen, huid en nieren.

Overmaat aan zuur maakt ziek

Wanneer deze organen de overmaat aan urinezuur niet aan kunnen bijvoorbeeld doordat de huidporiën verstopt zijn en er onvoldoende uitgeademd kan worden of de nieren te traag werken dan kunnen astma, eczeem, nierstenen en andere kwalen als verkoudheid, hooikoorts en dergelijke optreden.

Allemaal pogingen van het lichaam om zich te ontdoen van het overtollige zuur.

Slapen reinigt

Juist de slaap is een tijd dat het lichaam de tijd heeft om zich te reinigen.

Wanneer je nu vroeg op staat en nog in je reinigingsfase zit, dan voel je je moe en lusteloos. Dit heeft ermee te maken dat het urinezuur nog volop in je bloed zit omdat de reiniging nog niet klaar is. Daar gaat dan nog veel van je energie naar toe.

Voor velen is de oplossing om een kop koffie te nemen om wakker te worden.

De werking van een kop koffie

Een kop koffie is bijna hetzelfde als een bakje urinezuur innemen.

Op het moment dat er in het bloed al overtollig urinezuur aanwezig is en er nog meer urinezuur binnenstroomt in de vorm van koffie, gaat de interne alarmbel af. Je lichaam gaat in overlevingsstand en pompt als een gek het urinezuur terug in de weefsels.

Het bloed is nu weer vrij van urinezuur (het zit namelijk weer opgeborgen in het weefsel) en je voelt je weer fit en verkwikt. Maar eigenlijk is dit alleen van korte duur, want je houdt je lichaam voor de gek en je verstoort het natuurlijke reinigingsproces van het lichaam.

Continue opslag van zuur

Als de opslag van urinezuur zich zo steeds blijft herhalen en het lichaam kan het niet voldoende afbreken, probeert het lichaam het kwijt te raken in ziekten als verkoudheid, uitslag etc.

Wanneer we dan geneesmiddelen gebruiken die dit proces afsluiten waardoor het zuur niet weg kan, moet het lichaam een andere weg vinden om het gif (urinezuur) kwijt te raken en worden de ziekten steeds intenser.

Wat kun je er aan doen?

Nu ga ik zeker geen advies geven dat je volledig moet stoppen met koffie of dit of dat moet laten. Dat mag je lekker zelf bepalen en ik vind bij tijd en wijle een kopje koffie (met veel melk) ook best lekker.

1. Leef met het ritme

Wat ik je vooral wil aanraden is te kijken hoe je meer in het ritme van de natuur kunt leven. Dit is ook hetgeen Mellie Uyldert noemt als oplossing. De reinigingstijden van het lichaam tussen 3 en 6 zowel ‘s-middags als ‘s-nachts te gebruiken voor de reiniging.

2. Eet en drink basis producten

Wil je deze perioden van reiniging iets eten of drinken, nuttig dan vooral voedingsstoffen die een ruim basisoverschot creëren, zoals verse biologische groenten, vruchten, of drink een kop reinigende kruidenthee. Hiermee help je en versnel je het reinigingsproces.

3. Spoel goed door

Uit eigen ervaring kan ik toevoegen het belang om – zeker gedurende deze perioden – genoeg en liefst (bron)water te nuttigen. Daarmee spoel je je hele systeem goed door.

Om je te helpen heb ik hieronder een paar lijstjes gezet met typische basis groenten/ fruit en kruiden die je kunt gebruiken:

Welke groenten zijn sterk basis:

  • eigenlijk alle groene groenten wel, maar in het bijzonder:
  • kolen
  • rucola
  • radijsjes
  • pastinaak
  • postelein
  • tomatenpuree
  • rauwe spinazie
  • zongedroogde tomaat
  • ui

Welk fruit is sterk basis:

  • vooral veel gedroogd fruit (niet gesuikerd)
  • citroenen
  • appels
  • bessen

Welke kruiden zijn sterk basis:

  • kaneel
  • peterselie
  • selderij
  • gember
  • gedroogd komijnzaad
  • gedroogde basilicum

 

dwh_lievegroet

 

P.S.: Vind je dit een leuk artikel, kijk dan ook eens bij mijn Kruiden EHBO Pakket, waarmee je zelf de helende werking van kruiden in huis kunt halen.

 

Ontvang mijn GRATIS CURSUS
Natuurlijk Leven in eigen hand

Wil je meer lezen over deze gratis cursus, kijk hier.

Comments

  1. Author
    Maria

    Hoi Leen,
    Ik vind dat lastig om daar een concreet antwoord op te geven. Wat ik zelf merk is dat ik altijd veel moeite heb, met de verandering van tijden. Dat mijn lichaam tijd nodig heeft om weer een ‘routine’ of natuurlijk patroon te vinden. Ik denk dat er een fase is van best een tijd waar de reinigingstijden ook weer omgesteld worden. Maar zoals eerder gezegd durf ik daar geen concreet antwoord op te geven.
    Lieve groet,
    Maria

  2. leen

    Dag Maria, onlangs werd de klok op zomeruur gezet. Ik heb me laten vertellen dat de uren voor de reinigingstijd ook wijzigen naar tussen 4 en 7. Klopt dat?

  3. Author
    Maria

    Hoi Elly, Wat ik beschrijf is vanuit de visie van Melly Uyldert, waar ik veel in herken. De natuur en mijn gevoel zijn mijn wezenlijke peilers voor de interne klok en deze wisselt een beetje mee van seizoen tot seizoen. Ook de dieren geven hierbij een groot voorbeeld. Lieve groet, Maria

  4. Elly

    Hoi Maria, leuk stukje!

    Waar is jouw interne klok op gebaseerd?
    Ik weet vanuit TCM, Ayurveda, Orthomoleculair, dat er meerdere systemen zijn. Deze is nieuw voor mij.

    Vrolijke groet,

    Elly

  5. Author
    Maria

    Hoi Erika, Mooi voornemen. Dat komt vast helemaal goed! Lieve groet, Maria

  6. Erika

    Dank je wel voor dit interessante artikel. Ik ken het probleem om goed te denken om goed te drinken. Meer groente eten is mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar, dus dat komt goed!

Leave a Comment